Elk jaar maken we samen met zorgverleners afspraken over de zorg. Bijvoorbeeld over hoeveel behandelingen een zorgverlener dat jaar zal uitvoeren. En tegen welk bedrag. Dit noemen we een omzetplafond of het zorgplafond. Door dit soort afspraken houden we de kosten van zorg in de hand. En dat is belangrijk voor de hoogte van jouw premie.
Deze video is alleen af te spelen als de tracking-cookies op onze website geaccepteerd zijn.
Soms bereikt een zorgverlener het omzetplafond dat we samen hebben afgesproken. Hierdoor kan hij tijdelijk geen zorg meer leveren aan onze verzekerden. Dan spreken we ook wel van een patiëntenstop. En dat is natuurlijk vervelend. In de Zorgzoeker staan alle zorgverleners waarmee wij een afspraak (contract) hebben. Hier geven wij per zorgverlener aan of er een omzetplafond is afgesproken. Geeft een zorgverlener aan dat het omzetplafond bereikt is? Dan kun je in de Zorgzoeker een andere zorgverlener vinden waarmee wij een afspraak hebben. Je kunt ook contact opnemen met Zorgadvies om samen een passende oplossing te vinden. Gelukkig is er dan wel altijd een andere zorgverlener bij jou in de regio die je kan helpen.
Een omzetplafond is alleen van invloed als je een naturapolis hebt. Controleer daarom goed hoe je verzekerd bent. Heb je een combinatiepolis? Dan kun je bijna altijd terecht bij een zorgverlener. Dus ook als het omzetplafond is bereikt. De enige 2 zorgsoorten waar dit niet voor geldt zijn GGZ en Verpleging en Verzorging.
In de meeste gevallen hebben we te maken met een omzetplafond aan het einde van een kalenderjaar.
Heb je niet met spoed een behandeling nodig? En wil je wel graag door jouw vertrouwde zorgverlener geholpen worden? Dan kun je wachten totdat deze weer plaats voor je heeft. Wil je sneller geholpen worden? Neem dan contact op met onze zorgadviseurs. Zij kijken samen met jou naar een passende zorgverlener in de buurt.