Dit staat er in de Zorgzoeker

In de Zorgzoeker vind je een zorgverlener bij jou in de buurt. Ook zie je met welke zorgverleners wij afspraken maken. Op deze pagina vertellen we je alles over de informatie in de Zorgzoeker. En waarom deze informatie voor jou handig kan zijn. 

Verschillende contractstatussen

Elk einde van het jaar maken we afspraken met zorgverleners voor het jaar daarop. Bijvoorbeeld over de kosten en de kwaliteit van de zorg die zij geven. Soms duurt het even voordat we deze afspraken rond hebben. Aan de contractstatus kun je zien hoe ver we zijn met het maken van afspraken met jouw zorgverlener voor het nieuwe jaar. En wat dit voor jou betekent als jij naar deze zorgverlener gaat.

  •  Contractstatus  Wat betekent dit voor jou?
    Contract: vergoed
    • Met deze zorgverlener hebben we afspraken gemaakt.
    • Je krijgt de zorg volgens jouw verzekeringsvoorwaarden vergoed voor gecontracteerde zorg.
     (Nog) geen contract: wel vergoed
    • Met deze zorgverlener zijn we nog in gesprek met als doel om afspraken te maken.
    • Je krijgt de zorg volgens jouw polisvoorwaarden vergoed voor gecontracteerde zorg.

    Nog geen contract: een deel niet vergoed

    • Met deze zorgverlener zijn we nog in gesprek met als doel om afspraken te maken.
    • Tot die tijd krijg je de zorg volgens jouw polisvoorwaarden vergoed voor niet-gecontracteerde zorg. Daarna geldt het volgende:
      • Maken we afspraken met deze zorgverlener?
        Dan werken we de contractstatus in de Zorgzoeker bij. En krijg je de zorg volgens jouw polisvoorwaarden vergoed voor gecontracteerde zorg.
      • Maken we geen afspraken met deze zorgverlener?
        Dan werken we de contractstatus in de Zorgzoeker bij. En krijg je nog steeds de zorg volgens jouw polisvoorwaarden vergoed voor niet-gecontracteerde zorg:
        • Heb je een naturapolis?
          Dan krijg je voor zorg uit de basisverzekering maximaal 70% of 80% van het gemiddeld gecontracteerd tarief vergoed. Bekijk jouw vergoeding op vgz.nl/vergoedingen.
        • Heb je een combinatiepolis?
          Dan krijg je de meeste zorg uit de basisverzekering 100% vergoed van het marktconforme tarief. Voor GGZ en verpleging en verzorging krijg je 90% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoed. Bekijk jouw vergoeding op vgz.nl/vergoedingen.
    Geen contract: een deel niet vergoed
    • Met deze zorgverlener hebben wij geen contract.
    • Je krijgt de zorg vergoed volgens jouw polisvoorwaarden voor niet-gecontracteerde zorg:
      • Heb je een naturapolis?
        Dan krijg je voor zorg uit de basisverzekering maximaal 70% of 80% van het gemiddeld gecontracteerd tarief vergoed. Bekijk jouw vergoeding op vgz.nl/vergoedingen.
      • Heb je een combinatiepolis?
        Dan krijg je de meeste zorg uit de basisverzekering 100% vergoed van het marktconforme tarief. Voor GGZ en verpleging en verzorging krijg je 85% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoed. Bekijk jouw vergoeding op vgz.nl/vergoedingen.

Afspraken over het zorgplafond

Met sommige zorgverleners maken we afspraken over hoeveel de zorg die zij verlenen maximaal mag kosten. Dit noemen we een omzetplafond of het zorgkostenplafond. Soms gebeurt het dat de zorgverlener (bijna) het maximale bedrag aan zorg heeft besteed. En het omzetplafond is bereikt. Dan staat er in de Zorgzoeker: ‘Let op: het omzetplafond is bereikt'. Lees hier wat dit voor jou betekent.  

Wachttijd per zorgverlener

Voor ziekenhuiszorg tonen we de wachttijd in de app. Zo kun je zien wanneer je bij jouw zorgverlener terecht kunt voor je eerste afspraak of behandeling. Wil je graag sneller geholpen worden? Kijk in onze app of je in een ander ziekenhuis of kliniek eerder aan de beurt bent.  

Veelgestelde vragen

  • Kun je jouw ziekenhuis niet vinden?

    Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:

    • Het ziekenhuis valt buiten het geselecteerde postcodegebied. Pas in dit geval de straal aan waarbinnen je zoekt.
    • Jouw ziekenhuis biedt de behandeling waarop je hebt gezocht niet aan. Vul in dat geval de behandeling of aandoening in waarvoor je een zorgverlener zoekt. En jouw postcode. Dan zie je bij welke zorgverlener je terecht kunt.

    Kun je jouw specialist niet vinden?

    Wij sluiten geen contracten met specialisten, maar met ziekenhuizen of klinieken voor bepaalde behandelingen. Hebben wij een contract met een ziekenhuis of kliniek voor een bepaalde behandeling? Dan vallen alle behandelend specialisten die daar werken onder dit contract. Tenzij er maar enkele medewerkers genoemd worden in de Zorgzoeker.

  • Ben je op zoek naar alternatieve zorg, alternatieve beweegzorg of een gezondheidscentrum? Dan zie je soms maar enkele medewerkers in de Zorgzoeker. Wij hebben met deze medewerkers een contract gesloten. Bij deze medewerkers krijg je een vergoeding volgens jouw verzekeringsvoorwaarden voor gecontracteerde zorg.

    Staan er geen aparte medewerkers genoemd? Dan kun je bij alle medewerkers van deze zorgverlener terecht.
  • Niet alle aandoeningen en behandelingen staan in de Zorgzoeker. Wel de meest voorkomende. Staat jouw behandeling of aandoening er niet bij? Probeer dan eens te zoeken op de naam van jouw zorgverlener. Je ziet dan of jouw zorgverlener een contract heeft met ons. Zijn er bijzonderheden voor een bepaalde behandeling? Dan zie je deze ook in het zoekresultaat.