Wachten op een behandeling is meestal niet prettig. Toch kunnen zorgverleners niet iedereen tegelijk helpen. Om dit zo eerlijk mogelijk te regelen, hebben we landelijk afspraken gemaakt over wachttijden. Dit noemen we de Treeknorm. Hieronder vind je een overzicht van die afspraken per zorgsoort of situatie. Valt jouw wachttijd buiten de afspraak? Dan helpen wij jou bij het zoeken naar een zorgverlener met een kortere wachttijd. Vul het formulier in, dan namen onze zorgadviseurs contact met jou op.
Binnen 1 werkdag kun je jouw geneesmiddelen ophalen bij jouw apotheek.
Je kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij jouw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.
Binnen 1 week kun je terecht bij jouw paramedisch hulpverlener. Bijvoorbeeld jouw fysiotherapeut of logopedist.
Je kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.
In 80% van de gevallen heb je binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.
Binnen 3 weken kun je terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld jouw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kun je terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg word je binnen 1 uur geholpen.
In 80% van de gevallen kun je binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.
In 80% van de gevallen kun je binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.
Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.
Heb je een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kun je hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij jou in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in jouw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval je onverwacht extra zorg nodig hebt.