Landelijke afspraken over wachttijd (Treeknorm)

Soms kun je niet meteen terecht bij een zorgverlener. Bijvoorbeeld doordat de zorgverlener veel andere mensen helpt. Dan is het voor jou fijn om te weten hoe lang je ongeveer moet wachten. Daarom maakten wij samen met zorgverleners en Zorgverzekeraars Nederland afspraken over wachttijden. Deze afspraken noemen we de Treeknorm. 

Dit zijn de wachttijden per zorgsoort of situatie

Medicijnen

  • Binnen 1 werkdag kun je jouw medicijnen ophalen bij jouw apotheek
 

Huisarts

  • Binnen 2 werkdagen kun je meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 3 werkdagen
  • Bij spoed kun je altijd direct terecht
 

Paramedisch hulpverlener
(zoals fysiotherapeut of logopedist)

  • Binnen 1 week kun je terecht
 

Eerste gesprek in het ziekenhuis

  • Binnen 3 weken kun je meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 4 weken
  • Bij spoed kun je altijd direct terecht
 

Diagnose of indicatie
(zoals medisch onderzoek)

  • Binnen 3 weken kun je meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 4 weken
 

Mondzorg

  • Binnen 3 weken kun je meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 4 weken
 

Polikliniek
(zonder opname in het ziekenhuis)

  • Binnen 4 weken kun je meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 6 weken

 Opname in het ziekenhuis

  • Binnen 5 weken kun je meestal terecht
 

Geestelijke gezondheidszorg
(GGZ)

  • Binnen 4 weken word je aangemeld
  • Daarna word je binnen 4 weken beoordeeld
  • Hierna krijg je binnen 6 weken ambulante hulp of binnen 7 weken een intramurale behandeling
 

Verpleging en Verzorging

  • Binnen 6 weken krijg je de zorg die je nodig hebt

 Wijkverpleging

Je hoeft niet te wachten op zorg: je kunt deze altijd vragen. Wel nadat jou wijkverpleging is toegekend. Dat wordt gedaan nadat je een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg hebt gekregen.

Langer wachten? Onze zorgadviseurs helpen je

Geeft de zorgverlener aan dat jij langer moet wachten dan de Treeknorm? En wil je toch eerder geholpen worden? Neem dan contact op met onze zorgadviseurs. Zij kijken met jou mee voor een passende oplossing. Bijvoorbeeld of je eerder terecht kunt bij een andere zorgverlener bij jou in de buurt.