Machtiging zorg in het buitenland

Kies je voor niet-spoedeisende zorg in het buitenland? Vaak heb je dan vooraf een machtiging (toestemming) van ons nodig. Bijvoorbeeld als je 1 of meerdere nachten opgenomen wordt in een ziekenhuis, kliniek of ggz-instelling. Of bij een maagverkleining of plastische chirurgie. Op deze pagina lees je hoe je een machtiging aanvraagt. 

Belangrijk om te weten: heb je spoedeisende zorg nodig? Bel in dat geval direct de onze alarmcentrale (uitgevoerd door de ANWB). Je hebt daarvoor geen machtiging nodig.

Let op: Je hoeft ons nooit medische foto’s te sturen. Als het nodig is, ontvangen we de foto’s graag via je zorgverlener. Alleen die foto’s mogen we gebruiken.

Zo vraag je een machtiging aan

  1. Daarnaast ontvangen we graag de volgende documenten van jou

    • Een persoonlijk behandelplan
    • Een verwijsbrief van jouw huisarts of medisch specialist (óf een document waarin staat waarom je geen verwijsbrief hebt)
    • Een offerte van jouw zorgverlener

    Het is belangrijk dat deze documenten aan een aantal voorwaarden voldoen.

  2. Stuur jouw aanvraag naar ons op

    Je stuurt jouw aanvraagformulier en de overige documenten eenvoudig naar ons op. Dit kan digitaal via de onderstaande knop. Of per post, naar:

    Zorgverzekeraar VGZ
    Afdeling Machtigingen Buitenland Postbus 25150
    5600 RS Eindhoven

  3. Je ontvangt binnen 10 werkdagen reactie van ons

    Je hoort binnen 10 werkdagen of je de machtiging krijgt. Soms hebben we extra informatie nodig. Ook dat laten we je dan weten.

Vergoeding van zorg in het buitenland
Voor zorg in het buitenland kunnen andere vergoedingen gelden dan voor zorg in Nederland. Bekijk welke vergoedingen er voor jou gelden.

Veelgestelde vragen

  • Het is belangrijk dat de documenten die je aanlevert aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • Jouw persoonlijk behandelplan is op briefpapier van het ziekenhuis of de instelling waar je behandeld wilt worden.
    • Op jouw persoonlijk behandelplan staat een handtekening van jouw zorgverlener.
    • In jouw persoonlijk behandelplan staan in ieder geval jouw ziektegeschiedenis, diagnose en de voorgestelde behandeling.
    • Jouw persoonlijk behandelplan is in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans of Frans.
  • Heb je van ons al een goedkeuring ontvangen, maar is jouw zorg in het buitenland door omstandigheden uitgesteld?

    Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice via 099 - 8490. Op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur.

  • Spoed of geen spoed?

    Niet alle spoed wordt ook echt gezien als spoed. Wij maken voor jouw vergoeding een onderscheid tussen ‘spoedeisende zorg’ en ‘niet-spoedeisende zorg’.

    Spoedeisende zorg

    Heb je tijdens jouw vakantie of tijdelijk verblijf in het buitenland onverwacht medische zorg nodig? En kan de behandeling niet wachten totdat je terug bent in Nederland? Dan is er sprake van spoedeisende zorg. 

    Is het dringend of twijfel je? Bel altijd de onze alarmcentrale (uitgevoerd door de ANWB): +31 40 297 55 50. Deze is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

    Niet-spoedeisende zorg

    Er is sprake van niet-spoedeisende (geplande) zorg wanneer je:
    • Tijdens jouw tijdelijke verblijf in het buitenland zorg krijgt die ook uit te stellen is tot na jouw terugkeer in Nederland.  
    • Voor een behandeling speciaal naar het buitenland gaat. Bijvoorbeeld omdat er in Nederland een wachtlijst is of omdat er in Nederland geen behandeling mogelijk is. 

    Een tijdelijk verblijf in het buitenland betekent dat je korter dan 1 jaar in het buitenland verblijft.

  • Laat jouw European Health Insurance Card (EHIC) zien

    Zorg dat je in het buitenland altijd jouw European Health Insurance Card (EHIC) bij de hand hebt. Deze Europese zorgpas staat achterop jouw VGZ zorgpas of in de VGZ Zorg app. Als je jouw EHIC laat zien aan jouw zorgverlener, voorkom je dat je ter plaatse kosten moet voorschieten. De EHIC is niet geldig buiten de Europese Unie. Accepteert het ziekenhuis of de instelling waar je naartoe gaat de EHIC niet? Bel dan met de VGZ Alarmcentrale.

    Bel onze alarmcentrale: +31 40 297 55 50

    Word je 1 of meer nachten opgenomen? Of word jouw EHIC niet geaccepteerd? Neem dan contact op met de onze alarmcentrale (uitgevoerd door de ANWB): +31 40 297 55 50. Deze is altijd bereikbaar. Een Nederlands sprekende hulpverlener helpt je verder. Bel de alarmcentrale altijd, ook al is jouw behandeling al begonnen of afgelopen. Als het nodig is, neemt de alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis.

    De alarmcentrale helpt jou met:

    • Het regelen van de betaling van de kosten
    • Uitleg over welke kosten vergoed worden en welke niet
    • Het vinden van de juiste zorg
    • Repatriëring naar een ziekenhuis in Nederland

    Heb je geen contact opgenomen met de onze alarmcentrale? 

    Dan kan het zijn dat het ziekenhuis je vraagt om zelf de rekening te betalen. Je kunt deze rekening achteraf bij ons declareren.

  • Met een S2 (E112)-formulier kan een zorgverlener binnen de EU/EER de kosten (of een groot gedeelte van de kosten) van jouw behandeling rechtstreeks bij ons declareren. Je krijgt dit formulier van ons na toestemming voor jouw behandeling. Vervolgens kun je dit formulier zelf afgeven bij jouw zorgverlener. Ontvangt je toch een nota van het ziekenhuis? Stuur deze dan naar ons toe, samen met een uitgebreid behandelverslag van jouw specialist uit het buitenland. Wij bekijken dan of je de nota (deels) vergoed krijgt.

    Je kunt een S2-formulier aanvragen via aanvraagformulier Ziekenhuiszorg (medisch specialistisch) in het buitenland.

    Let op: een eenpersoonskamer en kosten voor behandeling door een professor of chef-arts komen nooit voor vergoeding in aanmerking. In sommige landen wordt het S2 (E112)-formulier alleen geaccepteerd bij staatsziekenhuizen en niet bij privéklinieken. In dat geval betaal je wel vooraf zelf de kosten en kun je de nota achteraf bij ons declareren.

    Voorbeeld

    Sam gaat naar België voor een operatie. Hij heeft van tevoren toestemming voor deze operatie gekregen via een S2 (E112)-formulier. De kosten voor de operatie bedragen in totaal € 5.500.
    Een Belgische patiënt zou hiervan € 5.000 vergoed krijgen via het Belgische ziekenfonds. De overige € 500 betaalt hij zelf. Dit heet in België ‘remgeld’. Eigenlijk net zoiets als bij ons het eigen risico.

    Had Sam deze operatie in Nederland laten doen? Dan zou hij € 5.300 vergoed krijgen. Dit is het tarief dat in Nederland geldt. Omdat hij vooraf toestemming heeft gekregen via het S2 (E112)-formulier, wordt € 5.000 vergoed aan het Belgische ziekenhuis via het Belgische ziekenfonds. Het overige bedrag van € 500 kan Sam bij ons declareren. Hiervan krijgt hij nog € 300 vergoed. Het resterende bedrag van € 200 betaalt hij zelf.
  • Nota's van zorg in het buitenland die je zelf betaald hebt, kun je achteraf bij ons declareren. In het buitenland verwerken zorgverleners de rekening op een andere manier. Het kan dus voorkomen dat wij extra gegevens over jouw behandeling nodig hebben om jouw rekening op de juiste manier te kunnen verwerken.
  • Gaat je naar Cuba, Rusland, Venezuela, Wit-Rusland of Zuid-Afrika? Dan heb je een Engelstalige verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) nodig. Hiermee kun je aantonen dat je tijdens jouw verblijf verzekerd bent voor medische zorg. Je kunt een Engelstalige verzekeringsverklaring opvragen via onze klantenservice.