Voor vergoeding van sommige behandelingen in onze tandartsverzekeringen geldt een wachttijd van maximaal 12 maanden. Bijvoorbeeld bij kronen, bruggen of orthodontie. Wij begrijpen dat dit vervelend kan zijn. Toch is daar een goede reden voor. Op deze pagina leggen we uit waarom er een wachttijd is.

Wat is wachttijd?

Wachttijd betekent dat je in het 1e jaar gewoon premie betaalt. Je krijgt dan nog geen vergoeding voor sommige behandelingen. Vanaf het 2e jaar heb je wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.

Geen wachttijd bij Gelijk oversteken!
Had je dezelfde of hogere vergoeding in je vorige aanvullende (tandarts)verzekering? Dan heb je misschien geen of minder wachttijd. Dat noemen wij Gelijk oversteken.

Lees meer over Gelijk oversteken!
Al bij ons verzekerd? Minder wachttijd!
Ben je al bij ons verzekerd met een vergoeding waarvoor wachttijd geldt? En kies je voor een meer uitgebreide aanvullende (tandarts)verzekering? Je hebt dan alleen nog een wachttijd voor het deel dat hoger is dan de oude vergoeding. Kijk in de vragen onderaan deze pagina waar je rekening mee moet houden.

Met wachttijd houden we de premie zo laag mogelijk

Als er iets gebeurt wil je verzekerd zijn van goede zorg. Dat begrijpen wij. We zien steeds vaker dat verzekerden pas een tandartsverzekering nemen als ze zeker weten dat de zorg ook gebruikt wordt.

De kosten van sommige tandartsbehandelingen zijn erg hoog. Vergoeden we veel meer tandartskosten dan we premie ontvangen? Dan moet de premie stijgen. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen. We hopen zo dat iedereen kan blijven kiezen voor een tandartsverzekering.

Waarvoor geldt de wachttijd?

De wachttijd geldt bij de volgende behandelingen en verzekeringen:

Orthodontie tot 18 jaar

  • VGZ Tand Beter
  • VGZ Zorgt Tand Beter
  • VGZ Werkt Tand Beter
  • VGZ Tand Best
  • VGZ Zorgt Tand Best
  • VGZ Werkt Tand Best
  • VGZ Optimaal
  • VGZ Excellent

Tandheelkunde: kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses

  • VGZ Tand Best
  • VGZ Zorgt Tand Best
  • VGZ Werkt Tand Best
  • VGZ Tand Optimaal

Orthodontie vanaf 18 jaar

  • VGZ Tand Best
  • VGZ Zorgt Tand Best
  • VGZ Werkt Tand Best
De wachttijd geldt alleen bij behandelingen die horen bij kronen en bruggen (R-codes), implantaten (J-codes), gedeeltelijke protheses (P-codes) en orthodontie (F-codes).

Je kunt tijdens het 1e jaar gewoon gebruik maken van alle andere vergoedingen uit jouw tandartsverzekering.

Gelijk oversteken bij orthodontie en tandheelkunde

Je stapt over naar ons. En je hebt bij je oude zorgverzekeraar een vergoeding voor orthodontie of tandheelkunde (kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses). Dan wil je bij ons natuurlijk niet opnieuw een wachttijd, voordat je wat vergoed krijgt. Want dat kan vervelend zijn.

Goed nieuws voor jou!

Want bij VGZ kun je 'gelijk oversteken'. Je hebt dan minder of helemaal geen wachttijd. 

Gelijk oversteken kan als je bij je oude zorgverzekeraar dezelfde of een hogere vergoeding hebt voor orthodontie en tandheelkunde. En dat kan betekenen dat wij kosten voor orthodontie en tandheelkunde al eerder vergoeden.

Let op! Gelijk oversteken geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar.

Gebruik de keuzehulp hieronder om te kijken of jij ook gelijk kunt oversteken! Voldoe je wel aan de criteria? Maar staat jouw pakket er niet tussen? Dan kun je gewoon gelijk oversteken.

Vragen over wachttijd en gelijk oversteken

  • Had je hiervoor dezelfde soort verzekering bij jouw vorige zorgverzekeraar? En stap je over naar VGZ? Met onze Gelijk oversteken regeling heb je misschien minder of geen wachttijd. De regeling geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar. En Gelijk oversteken kan dus betekenen dat wij de kosten al eerder vergoeden!

    Nadat je jouw polis hebt ontvangen ontvang je ook een brief. In deze brief staat of er voor jou, of anderen op jouw polis, wachttijd geldt. Na de ingangsdatum van de verzekering zie je alle informatie over wachttijd ook in de VGZ app of in Mijn VGZ.

    Let op: Je kunt alleen de wachttijd zien van de persoon die is ingelogd. Je ziet dan of je wachttijd hebt voor jouw pakket. Verander je jouw aanvullende verzekering bij ons? Kijk dan opnieuw in Mijn VGZ of je wachttijd hebt.

  • Dit controleren wij automatisch bij jouw huidige zorgverzekeraar. Heb je dezelfde soort verzekering? Dan heb je minder of geen wachttijd. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Handig! Heb je geen zelfde soort verzekering? Dan heb je een wachttijd van 12 maanden.
  • Wij kijken naar het bedrag dat jouw vorige zorgverzekeraar vergoedde. Dit bekijken wij voor tandbehandelingen en orthodontie. Vergoedde jouw vorige zorgverzekeraar een vergelijkbaar bedrag of hoger? Dan zien wij dat als dezelfde soort verzekering.

    Goed om te weten:

    • Onze vergoedingen voor orthodontie voor volwassenen en kinderen zijn niet dezelfde. Tot 18 jaar geldt een ander budget dan vanaf 18 jaar. 
    • Alle vergoedingen vanaf 2000 euro zien wij als een gelijke vergoeding. Had je bijvoorbeeld een vergoeding van 2000 euro in je oude pakket? En stap je over naar een vergoeding van 2500 euro of hoger? Dan heb je bij ons geen wachttijd!
  • Geldt er in je huidige verzekering een wachttijd voor een vergoeding? Dan geldt die wachttijd niet opnieuw voor het budget dat je al hebt in je huidige verzekering. De wachttijd geldt alleen voor het extra budget van je nieuwe verzekering.

    Geldt er geen wachttijd in je huidige pakket? Als je jouw verzekering wijzigt naar een pakket waar wel wachttijd geldt, dan kun je geen gebruik maken van de regeling.

    Voorbeeld: Je hebt een Tand Beter verzekering. Hierin vergoeden we eenmalig € 1.500 voor orthodontie bij kinderen tot 18 jaar. Je wilt overstappen naar Tand Best. Hierin vergoeden we nog eens € 1.000 voor de beugel van jouw kind. De wachttijd bij orthodontie geldt dan alleen voor die extra € 1.000. En heb je afgelopen jaar nog maar € 750 van de vergoeding voor een beugel gebruikt? Dan mag je de andere € 750 tijdens de wachttijd bij Tand Best in het nieuwe jaar gewoon gebruiken.

    Let op: Deze regeling geldt als je minstens 12 maanden bij ons verzekerd bent. Ben je korter dan 12 maanden bij ons verzekerd? Geen probleem. De maanden die je al verzekerd bent, neem je mee naar je nieuwe pakket. Zodra de wachttijd is voltooid, kun je alsnog gebruik maken van je oude budget.

  • Wil je iemand toevoegen aan jouw polis op een pakket waarvoor wachttijd geldt? Dan geldt er een wachttijd voor de persoon die je bijschrijft. Ook als dit bijvoorbeeld jouw kind is en je zelf geen wachttijd (meer) hebt.

    Wil je iemand toevoegen en had deze persoon een zelfde soort verzekering bij de vorige zorgverzekeraar? Dan geldt mogelijk de Gelijk oversteken regeling en is er geen of minder wachttijd.

  • Alle zorg uit jouw tandartsverzekering die niet onder wachttijd valt, krijg je vergoed zoals je gewend bent. 

  • Op de website staat bij sommige vergoedingen de tekst "Dit budget is eenmalig en wordt niet jaarlijks vernieuwd". Dit betekent dat het budget voor deze vergoeding loopt zolang je deze verzekering hebt. Heb je (een deel van) het budget gebruikt? Dan wordt het niet jaarlijks vernieuwd. Let op: Stap je over naar een ander pakket? Dan krijg je het budget niet opnieuw.