Veelgestelde vragen over machtigingen

Heb je een vraag over machtigingen? Wij hebben de veelgestelde vragen voor jou verzameld. Staat jouw vraag hier niet tussen? Bekijk dan onze contactpagina.
  • Met een machtiging beoordelen we of jij de goede zorg krijgt. Dat vinden we belangrijk. Hiervoor kijken we naar jouw zorgvraag, zorgverlener én behandeling. Voldoet jouw aanvraag aan de kwaliteitseisen die wij per zorgsoort stellen? Dan krijg je een machtiging van ons. En laten we je weten wat je vergoed krijgt. 
  • Je kunt het beste vooraf een machtiging aanvragen. Dan weet je nog vóórdat je kosten maakt of je deze kosten vergoed krijgt.
  • Dan weet je nu precies wat je vergoed krijgt. En kun je een afspraak gaan inplannen bij je zorgverlener. Heb je een machtiging aangevraagd voor geneesmiddelen of hulpmiddelen? Dan kun je met de machtiging naar de apotheek of naar de leverancier.
  • Dan kun je altijd een verzoek om een heroverweging aanvragen. Hier voeg je dan  extra informatie aan toe. Uit deze informatie laat je zien waarom jij wél een machtiging, en dus vergoeding, zou moeten krijgen. Voeg je deze informatie niet toe? Dan is jouw aanvraag hetzelfde als jouw 1e aanvraag. En zullen we deze waarschijnlijk weer afkeuren. 
  • Vanaf 2023 heb je geen machtiging meer van ons nodig voor deze behandelingen. Zo kun jij gelijk beginnen met jouw behandeling.