Schuldhulpverlening voor gemeenten: zo kunnen we samenwerken

Wij werken graag samen met gemeenten en instanties om schulden bij onze klanten zoveel mogelijk op te lossen en te voorkomen. Op deze pagina lees je wat er op dit gebied mogelijk is.


Algemene mogelijkheden

Wij hebben meerdere mogelijkheden om te ondersteunen bij een betaalachterstand. Hieronder vind je  de algemene mogelijkheden en regelingen. 

Betalingsregeling

Heeft een verzekerde een achterstand? Terugbetalen in delen is vaak mogelijk. En snel te regelen.

Opschorting CAK

Is een verzekerde aangemeld bij het CAK? Dan kan deze aanmelding mogelijk worden opgeschort. 

Minnelijk schuldtraject

Voor schuldhulpverleners die lid zijn van de NVVK. Of conform de NVVK-richtlijnen werken.

In de alinea hieronder lees je hoe dit in z'n werk gaat.

Opstarten van een minnelijk schuldtraject

Wij ontvangen aan het begin van het minnelijk schuldentraject een ondertekende stabilisatieovereenkomst. Deze stabilisatieovereenkomst is volgens de NVVK-richtlijnen opgesteld, voorzien van datum van ondertekening en ondertekening door zowel de schuldhulpverlener als de verzekerde. Na ontvangst van de stabilisatieovereenkomst zorgen wij voor:

 

  • Opgave van het openstaande saldo, inclusief incassopartners (excl. eventuele vorderingen van Nedasco).
  • Opschorting van de aanmelding bij het CAK voor vier maanden.
  • Het stilleggen (of bevriezen) van incassomaatregelen.

Specifieke mogelijkheden voor gemeenten

Wij hebben ook specifieke mogelijkheden voor samenwerking met gemeentes. De mogelijkheden zijn afhankelijk van de hoogte en soort van de achterstand van de verzekerde.


Vroegsignalering

Voor verzekerden met 30 tot 100 dagen achterstand, zonder aanmelding bij het CAK. Wij kunnen achterstandslijsten leveren met behulp van bijvoorbeeld BKR of het klantvolgsysteem RIS (inforing)

Regeling uitstroom bijstandsgerechtigden (RUB)

Deze regeling is voor verzekerden die bij het CAK zijn aangemeld. En een bijstandsuitkering ontvangen. Zij komen dan op een collectiviteit van de gemeente. Hier is het eigen risico herverzekerd. De gemeente is verantwoordelijk voor de premiebetaling. En voor de afbetaling van de achterstand: dit gebeurt in maximaal 36 termijnen van € 35. Is er na deze periode nog een achterstand over? Dan schelden wij deze kwijt.

Hoe gaat dit in zijn werk?

  1. Aanvraag doen

    Neem contact met ons op om een aanvraag voor de RUB te doen. Contact opnemen kan via loketgemeenten@vgz.nl
  2. Beoordeling aanvraag

    Wij beoordelen de aanvraag. Hierbij kijken we onder andere op basis van postcodegebied of er voldoende verzekerden in aanmerking komen voor deze regeling.
  3. Afspraken en overeenkomst

    Zien wij op basis van het postcodegebied genoeg kansen? Dan maken we gezamenlijk afspraken. En tekenen we een overeenkomst.
  4. Wie komt in aanmerking

    Wij kijken rond oktober welke specifieke verzekerden uit de gemeente in aanmerking komen voor de RUB
  5. Start regeling

    Op de eerste dag van het nieuwe jaar gaat de regeling voor de hierboven geselecteerde verzekerden in

Neem contact met ons op

Heb je een vraag over de mogelijkheden die wij bieden? Of is er behoefte aan maatwerk? Neem dan contact met ons op via loketgemeenten@vgz.nlVermeld het postcodegebied van de gemeente, relatienummer of het collectiviteitsnummer. Wij nemen binnen 7 werkdagen contact met je op.